Zajęcia
Grupa socjoterapeutyczna
Socjoterapia dla dzieci to metoda leczenia zaburzeń psychicznych
polegająca na wykorzystywaniu oddziaływań natury społecznej. Na zajęcia
socjoterapeutyczne mogą i powinny uczęszczać dzieci, które mają
zdiagnozowane zaburzenia w zachowaniach typu nadpobudliwość ruchowa,
agresja, zahamowania, niska samoocena, nieśmiałość, strach przed
relacjami z rówieśnikami.
Socjoterapia to metoda leczenia zaburzeń psychicznych polegająca na
wykorzystywaniu oddziaływań natury społecznej. Na zajęcia
socjoterapeutyczne mogą i powinny uczęszczać dzieci, które mają
zdiagnozowane zaburzenia w zachowaniach typu nadpobudliwość ruchowa,
agresja, zahamowania, niska samoocena, nieśmiałość, strach przed
relacjami z rówieśnikami.
Zajęcia socjoterapeutyczne mają za zadanie wspomagać dzieci w rozwoju i
przyjmowaniu, rozumieniu rzeczywistości przez realizację celów
rozwojowych, edukacyjnych i terapeutycznych.
Socjoterapia dla dzieci: na czym polega?
Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci polegają na tym, że biorą one
udział w sytuacjach społecznych, podczas których uczą się właściwych
zachowań. Te zachowania powodują odreagowanie napięć emocjonalnych i
ułatwiają przyswajanie umiejętności społecznie akceptowanych.
Dzieci podczas treningu takich zachowań zaspokajają także własne
potrzeby emocjonalne i społeczne, rozwijają swoje zainteresowania. Kiedy
można stwierdzić, że dziecko powinno brać udział w zajęciach
socjoterapii? Wtedy gdy odbieramy sygnały, że przejawia ono zachowania
społecznie nieakceptowane, łamie ogólnie przyjęte normy, zasady.
Zazwyczaj w takie sytuacji trzeba zbadać, z jakiego powodu dziecko się
tak zachowuje. Aby właściwie dobrać terapię, ważne jest dobre
zdiagnozowanie problemu. Wtedy będzie można skutecznie pomóc dziecku.
Jeśli problem tkwi np. w rodzinie, trzeba go wyeliminować, dopiero po
przejściu tego kroku dalsza praca z dzieckiem, terapia będzie skuteczna.
Zajęcia socjoterapeutyczne mają na celu spowodowanie, że dziecko pozna
samego siebie, pozna swoje mocne i słabe strony, swoje talenty,
zdolności, będzie umiało budować poczucie własnej wartości, rozpoznawać i
nazywać emocje, uczucia swoje i innych.
Podczas takich zajęć dzieci uczą się stawiać granice, odmawiać,
przełamywać własną nieśmiałość. Uczą się, jak radzić sobie w sytuacjach
dla nich stresowych, jak wyrażać emocje i uczucia, samodzielnie
podejmować decyzje i brać za nie odpowiedzialność. Jak rozpoznać własne
zainteresowania, możliwości ich realizacji.
Socjoterapia dla dzieci: metody socjoterapii
– drama – polega ona na tym, że dziecko wciela się w role, w postaci i
wygłasza sentencje. Często są to słowa z życia wzięte, odzwierciedlają
sytuacje, w których dziecko się mogło znaleźć. Drama umożliwia ukazanie
emocji, jakich mogło doznać dziecko w życiu. Często w zwykłej rozmowie o
tym nie powie, ale w dramie zostanie to zagrane. Wypowiedzenie
blokujących je słów, odegranie emocji, pozwala na uwolnienie się od
zaburzeń powstających w pamięci emocjonalnej.
– rysunek terapeutyczny – kolejna metoda pracy z dziećmi, bardzo często
praktykowana. Dzieci rysują np. dom, drzewo. Terapeuta na podstawie
poszczególnych elementów wnioskuje, jakiego rodzaju zaburzenia może mieć
dziecko. Liczy się treść rysunku, jego geometria, wybór koloru,
intensywność barw czy sposób użycia i odczytania symbolu. Podczas
terapii rysunkiem zadaniem dzieci jest np. narysowanie radości, smutku,
złości.
– zabawa – dostarcza wielu informacji na temat sposobu kontaktu z
innymi, przyjmowania ról w grupie, znoszenia porażek. Dziecko wchodzi w
pewne role, angażuje się w nie. Terapeuta obserwując dziecko w swobodnej
sytuacji wyciągnie odpowiednie wnioski.
– trening interpersonalny – wymaga dokładnego przygotowania pomocy
dydaktycznych. Wszystkie ćwiczenia muszą być zaplanowane. Dzieci biorą w
nim udział wraz z innymi, nie jest to praca sam na sam z terapeutą.
Trening umożliwia wszystkim kontakt ze sobą, branie udziału we wspólnych
działaniach. Terapeuta obserwuje zachowania dziecka w grupie,
reagowanie na porażki, na sukces, sposób wykonywania powierzonych zadań.
– kodeks złości – dzieci bardzo lubią zajęcia o swoich emocjach. Częste
ćwiczenie to np. wymyślanie kodeksu złości, czyli w jaki sposób można
okazać złość, jak ją odreagować. Dzieci mają świetne pomysły, np. można
wziąć swoją poduszkę i uderzać w nią pięściami, można wyjść do innego
pokoju i pozwolić sobie na krzyk. W takim kodeksie ustalamy także,
czego nie wolno robić.
– opowiadania – terapeuta może także wykorzystywać opowiadania, w
których bohaterowie zachowują się w określony sposób. Dzieci bardzo
szybko wcielają się w role takiego bohatera i przejmują jego kwestie.
Dzieci zazwyczaj nie umieją sobie poradzić z sytuacjami dla nich
trudnymi emocjonalnie. Wtedy można ustalić reguły porozumiewania się z
kolegami. Co zrobić, gdy dziecko jest złe, a nie może swojej złości
okazać innym, można np. zaproponować kilka wariantów zachowania – a –
pójdę do mamy porozmawiać, b – przemilczę to, c – pobiegam sobie, by
złość wybiegać. Te wszystkie ćwiczenia świetnie pomagają w opanowaniu
emocji.
Dzieci uczęszczające na socjoterapię w szybko uczą się właściwych zachowań społecznych i przenoszą je na praktyczny grunt.