Zajęcia
Terapia logopedyczna
Terapia logopedyczna ma na celu usprawnienie funkcji
komunikacyjnej poprzez stopniowe korygowanie zakłóceń występujących
podczas porozumiewania się.
Terapia poprzedzona jest wywiadem, obserwacją oraz przeprowadzeniem
specjalistycznych testów. Na tej podstawie logopeda stawia diagnozę i
opracowuje program usprawniania.
Wskazania
• autyzm
• dziecięce porażenie mózgowe
• rozszczep wargi i podniebienia
• jąkanie
• niedosłuch
• niepełnosprawność złożona
• wady wymowy
• opóźniony rozwój mowy
• dysleksja, dysgrafia, dyskalkulia
Cele terapii
• usprawnienie motoryki narządów mowy
• korygowanie wad wymowy
• poprawienie jakości funkcji językowej, oddechowej, fonacyjnej
• rozbudowanie zasobu słownictwa czynnego i biernego
• wypracowanie alternatywnych zachowań komunikacyjnych
Zasady terapii logopedycznej
Zasadami terapii logopedycznej określa się najogólniejsze reguły,
którymi logopeda powinien kierować się i których powinien przestrzegać
przy planowaniu oraz prowadzeniu terapii logopedycznej. Wywodzą się one z
metodyki terapii pedagogicznej i psychologicznej.
Należą do nich:
1. Zasada wczesnego rozpoczynania terapii zakłada, że wczesna interwencja skraca czas terapii i zwiększa efektywność.
2. Zasada indywidualizacji zakłada indywidualne podejście do każdego pacjenta. Można ją rozpatrywać w aspektach:
• program terapii powinien być opracowany do konkretnego pacjenta i pod kątem jego osobistego problemu oraz rodzaju zaburzenia,
• środki, metody i pomoce powinny być dostosowane do możliwości psychofizycznych pacjenta,
• ćwiczenia należy prowadzić indywidualnie, chociaż czasami wskazane
jest prowadzenie terapii grupowej (np. zajęcia relaksacyjne,
logorytmika, ćwiczenia oddechowe, słuchowe, itp.).
3. Zasada wykorzystania w procesie terapii wszelkich możliwości pacjenta zakłada, że należy angażować maksymalną liczbę zmysłów i wykorzystywać posiadane przez pacjenta umiejętności.
4. Zasada kompleksowego oddziaływania zakłada, że istnieje
potrzeba prowadzenia równolegle do terapii logopedycznej również terapii
zaburzeń emocjonalnych i zachowania oraz terapii pedagogicznej,
ponieważ z zaburzeniami mowy często współwystępują inne zaburzenia
(emocjonalne, zachowania, osobowości, rozwoju umysłowego, funkcji
percepcyjno – motorycznych, laterelizacji).
5. Zasada aktywnego i świadomego udziału zakłada, że pacjent musi
czuć potrzebę ćwiczeń i rozumieć konieczność udziału w zajęciach.
Wskazane jest zatem pobudzanie jego zainteresowania terapią, podnoszenie
poziomu motywacji, stosowanie jak najczęściej wzmocnień pozytywnych
(nagrody i pochwały).
6. Zasada współpracy z najbliższym otoczeniem zakłada, że pacjent
i jego najbliższe otoczenie mają prawo do rzetelnej informacji na temat
rodzaju, stopnia i przyczyn zdiagnozowanych zaburzeń oraz omówienia
programu i sposobu terapii, czasu jej trwania, przewidywanych efektów.
7. Zasada systematyczności zakłada rytmiczność i systematyczność
ćwiczeń według z góry określonych schematów, zgodnych z metodyką pracy
logopedycznej. Zawierają one pewne następujące po sobie etapy, których
kolejność należy bezwzględnie przestrzegać. Przejście do kolejnego etapu
uwarunkowane jest utrwaleniem poprzedniego.
8. Zasada stopniowania trudności zakłada, że terapię zawsze
należy rozpoczynać od ćwiczeń najłatwiejszych dla danego pacjenta
przechodząc kolejno do coraz trudniejszych, mniej znanych i nowych.