Terapeuta pedagogiczny
Terapeuta pedagogiczny
Terapia
pedagogiczna to jedna z form pracy z uczniem ze specyficznymi
trudnościami, jest dostosowana do możliwości i potrzeb dziecka,
które zostało poddane diagnozie w poradni
psychologiczno-pedagogicznej. Dotyczy ona ćwiczeń rozwijających
funkcje motoryczne jak
i poznawcze.
Etapy terapii pedagogicznej:
- budowanie motywacji dziecka do udziału w zajęciach oraz nawiązanie pozytywnych relacji miedzy uczniem a prowadzącym,
- organizacja ćwiczeń rozwijających funkcje percepcyjno-motoryczne( percepcja wzrokowa i słuchowa, orientacja przestrzenna , sprawność manualna),
- ćwiczenia dotyczące nauki czytania i pisania,
- doskonalenie umiejętności czytania i pisania.
Mówiąc o terapii pedagogicznej , mamy na myśli działania korekcyjno-kompensacyjne. Tu nauczyciel podejmuje usprawnianie zaburzonych funkcji, a z drugiej strony wskazuje dziecku ćwiczenia i aktywności, których celem jest wspieranie umiejętności dobrze rozwiniętych po to, aby stały się wsparciem dla funkcji zaburzonych.
Im wczesnej podejmiemy działania w tym zakresie , tym większa szansa na to ,że pomożemy dziecku uporać się z jego trudnościami. Pierwsze czynności diagnostyczne powinny się odbyć na etapie przedszkola. Dzięki rzetelnie prowadzonej terapii na terenie placówki oraz wspomaganie rozwoju dziecka w środowisku rodzinnym będą miały efektywne przełożenie na przygotowanie dziecka do podjęcia nauki w szkole.
Jacy uczniowie powinni zostać objęci tą właśnie formą terapii:
- przejawiający nieharmonijny rozwój,
- przedszkolni i wczesnoszkolni , u których zdiagnozowano ryzyko dysleksji,
- z trudnościami w zakresie koncentracji, uwagi i pamięci,
- z zaburzeniami integracji sensorycznej,
- ze specyficznymi trudnościami w nauce,
- mających obniżony poziom umiejętności grafomotorycznych i manualnych,
- przejawiających trudności w zakresie orientacji przestrzennej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej, z opóźnionym rozwojem psychoruchowym,
- z problemami dotyczącymi lateralizacji,
- z nadpobudliwością psychoruchową.
Ogólne zasady postepowania w terapii:
- stymulować rozwój umysłowy, emocjonalny, fizyczny i społecznych uczniów obciążonych deficytami i dysharmonią rozwojową,
- cele terapii są uzależnione od indywidualnych potrzeb i możliwości,
- muszą być zbliżone do zaleceń zwartych w diagnozie poradni psychologiczno-pedagogicznej,
- terapia powinna być prowadzona systematycznie ,
- należy stopniować trudności związane z opanowaniem różnych umiejętności,
- zajęcia powinny odbywać się indywidualnie , albo w małych grupach (od 2-5 osób),
- eliminowanie niekorzystnych efektów niepowodzeń szkolnych, zwłaszcza w zakresie sfery społeczno- emocjonalnej.
Warunki efektywnej terapii:
Trafnie i rzetelnie przeprowadzona diagnoza w oparciu o dokładny wywiad z rodzicami zawierający informacje w aspekcie:
- społecznym (czyli jak wygląda środowisko szkolne i rodzinne),
- medycznym (stan zdrowia i ogólny rozwój fizyczny),
- psychologicznym (dotyczy funkcji intelektualnych, osobowości dziecka, stanu psychicznego),
- pedagogicznym ( ocena poziomu opanowania wiadomości szkolnych),
- rozwoju procesów integracji sensorycznej (zmysły i przetwarzanie bodźców).
Ważne jest również stworzenie na zajęciach odpowiedniej atmosfery (życzliwej i bezpiecznej), oraz regularne przekazywanie informacji o postępach dziecka jego opiekunom. Taka współpraca z rodzicami jest niezbędna. Nauczyciel powinien pokazać w jaki sposób rodzic ma współuczestniczyć w terapii i jak je wspierać (motywować, chwalić za poczynione postępy, wysiłek oraz pracę). Rodzic odpowiada również za to by dziecko systematycznie uczęszczało na zajęcia terapeutyczne i zawsze było na nie przygotowane.
Najpopularniejsze metody wykorzystywane w terapii
- metoda malowania dziesięcioma palcami,
- metoda rozwijającego W. Sherborne,
- kinezjologia edukacyjna P. Dennisona,
- Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz,
- system percepcyjno-motoryczny N.C. Kepharta,
- ekspresja ruchowa C. Orffa,
- gimnastyka rytmiczna A.M. Kniessów,
- integracja sensoryczna,
- techniki relaksacyjne,
- arteterapia, dogoterapia, biblioterapia, muzykoterapii, choreoterapia
Pamiętajmy najważniejsze czynności terapeuty to:
- dokładna analiza dokumentacji,
- przeprowadzenie diagnozy umiejętności dziecka, które będą ćwiczone na zajęciach,
- dostarczenie dziecku materiałów do pracy w domu,
- informowanie rodziców o postępach dziecka, rodzaju jego pracy oraz umiejętnościach , które należy rozwijać,
- prowadzenie niezbędnej dokumentacji,
- wykonanie ewaluacji prowadzonych przez siebie działań,
- mobilizowanie dziecka do dalszej pracy.